NASA’nın yeni kara delik simülasyonu, yer çekiminin ışığı nasıl büktüğünü gözler önüne seriyor

Yıldız yutan kara deliğin fotoğraflarının ardından bilgisayar simülasyonuyla oluşturulan yeni bir video yayımlandı

Nisanda astronomlar bir kara deliğin ilk gerçek görüntüsünü açığa çıkararak tüm dünyayı şaşırtmıştı ama 375 milyon ışık yılı uzaktaki M87 Galaksisi’ndeki bu süper kütleli canavarın durgun ve bulanık görüntüsü, bir kara deliğin muazzam yer çekiminin gerçekte çevresindekileri nasıl büktüğünü canlı olarak göstermekte yetersiz kalmıştı.

Science News’in haberine göre yeni bilgisayar simülasyonu; bir kara deliğin uzay zaman dokusunu bir lunaparktaki sihirli aynalar gibi nasıl büktüğünü hareketli olarak gösteriyor.

Simülasyon görüntülerinde M87’deki kara deliğin etrafında oluşan akkor görünümündeki toplanma diski, daha önce Dünya’dan bakış açısıyla elde edilen ilk fotoğrafla uyumlu görünüyor. Kara deliğin süper güçlü yer çekimi diskteki gazdan yayılan ışığın arkadan gelen kısmını bükerek yukarıda yayların, aşağıda sonsuz boşluğun olduğu bir görüntü yaratıyor.

Tüm bu etkileyici manzara Güneş boyutlarındaki bir yıldızın kendisinden 6 milyon kat daha kütleli bir kara deliğe “akmasından” kaynaklanıyor.

25 Eylül’de yayımlanan yeni kara delik görüntülerini oluşturan NASA’nın Goddard Uzay Uçuş Merkezi’nden astrofizikçi Jeremy Schnittman konuyu şöyle açıklıyor:

Gaz girdap yaparak etrafında dönerken manyetik alanlarla iç içe geçiyor (ve böylece) bu boğumlar ortaya çıkıyor.

Bu manyetik alan boğumları, etrafındaki gazı ısıtarak parlak yerleri oluşturuyor. Schnittman şöyle devam ediyor:

Eğer tüm disk bir bütün olarak dönseydi, bunlar daha çok rastgele damlalara benzerdi.

Ancak gaz kara deliğe yaklaştıkça yörünge hızı aratıyor ve içeri akan gazın sıcak noktaları arkalarında iz bırakarak uzuyor.

Kara deliğin olay ufku da denilen, ışığın bile kaçamayacağı sınır noktasına yaklaşıldığındaysa “foton halkasıyla” karşılaşıyoruz. Yer çekiminden zar zor kurtulabilen foton küredeki parçacıkların yaydığı ışık, sonsuzluğa gömülmeden önce son kez parlıyor. Bu sınırdan sonraysa kara delikten hiç bir şeyin kaçması mümkün değil.

Bu yeni çalışmada yer almayan Harvard Üniversitesi’nden astrofizikçi Avi Loeb, bunun gibi simülasyonların kara deliğin sadece bir anlık görüntüsünü değil zaman içinde nasıl değiştiğini de gösterebileceğini söylüyor.

Astronomlar gelecekte yeteri kadar gözlemi bir araya getirerek “bir kara deliğin etrafındaki hava durumunun nasıl olduğunu” açığa çıkaracak “filmler” üretmek istiyor. Bu gerçek görüntüleri simülasyonlarla kıyaslamak, toplanma diskini oluşturan fiziğin nasıl işlediğini de açığa çıkarabilir.

Independent Türkçe için derleyen: Umut Can Yıldız