4,2 milyon yıllık minik maymunun keşfi, evrime yeni bir ışık tutuyor

Nanopithecus browni sadece bir kilogram ağırlığında ve ananas büyüklüğündeydi

Yeni bulunan fosillerin günümüzde yaşayan en yakın akrabaları Kenya'nın Talapoin maymunları (Joel Sartore)

Ananas ağırlığındaki minik bir maymunun keşfi, bilim insanlarının primatların gelişimine ilişkin yaklaşımlarını değiştirebilir.

Kenya'da çalışan araştırmacılar, yalnızca bir kilogram ağırlığında, 4.2 milyon yıllık minyatür bir maymun fosili buldu.

Yeni keşfedilen Nanopithecus browni türü, dünyanın en küçük Eski Dünya maymunu talapoin ile aynı büyüklükte.

Ancak sadece Orta Afrika’nın batısındaki tropik ormanlarda yaşayan minik talapoinin aksine, N browni kıtanın doğu tarafında Kenya’da, çok farklı bir doğal ortamda bulundu.

N Browni'nin 4.2 milyon yıl önce yaşadığı, kısa boylu otların yetiştiği çayırlarla kaplı Kenya habitatı, aynı zamanda en eski insan atalarının fosillerinin de bulunduğu yer.

Kenya Ulusal Müzeleri'nden Fredrick Kyalo Manthi, minik maymunun keşfedilmesinin, çevresel değişikliklerin, hem talapoinler hem de N brownilerin dahil olduğu maymun familyası guenonların evrimleşme sürecine ışık tuttuğunu ifade etti.

Guenonlar bugün Afrika'da yaygın, ancak çoğu N browni'den çok daha büyük.

Eski orman habitatlarının nasıl dağıldığına veya yeniden kurulduğuna bağlı olarak guenonların daha büyük ya da daha küçük halece gelecek şekilde evrimleştiği düşünülüyordu.

Günümüz talapoinlerinin yoğun ormanlık, bataklık habitatlarda yaşam sürmelerinden dolayı daha büyük atalarına göre gittikçe küçüldüklerine inanılıyor.

Ancak Kenya'da yeni keşfedilen minik fosil, bazı guenon türlerinin cüceleşmesinin düşünülenden çok daha önce ve beklenenden çok farklı habitatlarda gerçekleştiğini gösteriyor.

İlginç keşif, Kenya Ulusal Müzeleri ve Arkansas, Missouri ve Duke Üniversiteleri'nden bilim insanları tarafından yapıldı.

Manthi şunları söyledi:

Nanopithecus browni'nin keşfi, Kenya'nın Pliyosen faunasının evrimini ve çeşitliliğini ve içinde yaşadıkları çevresel bağlamı anlamadaki katkısını yineledi. Plio-Pleistosen dönemdeki çevresel değişiklikler, günümüzdeki guenon dağılımını etkilemiş olabilir.

Independent Türkçe için çeviren: İsmail Aydın