Gençlerden kan nakli uzun yaşamın sırrı olabilir

Genç farelerin kanından alınan bileşiğin olgun farelerde yaşam süresini uzatması ve yaşlılığa bağlı hastalıkları azaltması insanda yaşlanma önleyici tedaviler için umut vadediyor

Tedavi uygulanan farelerin daha enerjik ve daha iyi bir görüşe sahip olduğu, ayrıca daha uzun yaşadığı görüldü / Fotoğraf: The Independent

Araştırmacılar genç farelerin damarlarında dolaşan bir bileşiğin ölümü geciktirdiğini ve hastalıkları uzak tuttuğunu keşfetmelerinin ardından, gençlerden alınan kanın uzun yaşamın anahtarı olabileceğini umuyor.

Washington Üniversitesi’nden araştırmacıların başını çektiği bir grup ABD’li araştırmacı, genç farelerin kanında bulunan ve eNampt adı verilen bir enzimin, daha yaşlı kemirgenlerde yaşam süresini yüzde 16 uzattığını keşfetti.

Cell akademik bilim dergisinde yayımlanan makalenin yazarlarından Dr. Shin-ichiro Imai araştırma hakkında şunları söyledi:

Sağlıklı yaşlanmaya yönelik tamamen yeni bir yol keşfettik. Genç farenin kanından eNampt’ı alıp yaşlı farelere verdiğimizde yaşlı farelerin sıhhatinde kayda değer -fiziksel aktivite artışı ve daha iyi uykuyu da içeren- iyileşmeler görmemiz kayda değer.

Araştırmacılar bir grup fareye ağız yoluyla enzimi verirken başka bir kontrol grubuna sadece tuzlu su çözeltisi verdi ve iki grup arasındaki “dramatik” ölçüde farklar bulundu.

Yazarlara göre enzimin verildiği hayvanlar insülin hormonunu daha etkili şekilde üretti, gözleri daha sağlıklı oldu, hafıza testlerinde daha iyi performans gösterdiler, çarkta daha uzun süre koşabilirdiler ve “daha kalın ve parlak kıllar” büyüdü.

Kontrol grubundaki farelerin hiçbiri 2,4 yıldan fazla yaşayamazken, eNampt uygulanmış bir fare 2,8 yıl sonra makalenin yazım sürecinde hala hayattaydı.

Fazladan yaşam süresi kandaki eNampt seviyeleri ölçülerek doğrudan öngörülebildi.

Bulgular “anti-senolitik” tedavi araştırmaları içinde umut verici yeni bir yol açmaya aday.

Tedavi ileri yaşlarda görüş kaybı, kalp hastalıkları,diyabet ve kanserde payı bulunan yaşlı “zombi hücreleri” temizlemeyi hedefliyor.

Her yaşam formu için çok temel bir gereklilik olduğu için şekerler ve oksijeni enerji molekülü ATP’ye dönüştürmek için gerekli seviyelerde içeriğin bulunmasını garantileyen yardımcı süreçler evrimleşti.

eNampt enzimi de bu enerji üretme döngüsündeki NAD isimli bir kimyasalın üretilmesine yardımcı oluyor. eNampt’ın insanlar üzerindeki etkileri henüz araştırılmamış olsa da, benzer bir işlevi olan ve yeni kan damarlarının üretimini harekete geçiren başka bir kimyasal halihazırda insanlar üzerinde denenmeye başlandı.

Dr. Imai şöyle açıklıyor:

Vücutta gerekli NAD seviyelerini koruyabilmek için çok sayıda yedek sistem bulunduğuna inanıyoruz çünkü bu molekül çok önemli. Bizim çalışmamız ve benzer çalışmalar bunun ne kadar uzun yaşadığımızı ve yaşalandıkça ne kadar sağlıklı kaldığımızı belirlediğini kabul ediyor. Canlının solucan, meyve sineği, fare ya da insan olması farketmeksizin NAD’ın yaşla birlikte kaçınılmaz olarak azaldığını öğrenmemizden bu yana, pek çok araştırmacı yaşlanırken NAD seviyesini koruyarak yaşlanma karşıtı müdahaleler keşfetmek için çalışıyor.