Gövdesinin üç katı kadar uzun boyna sahip eski çağ sürüngeninin nasıl hareket ettiği çözüldü

Kafatasının yeniden yapılması canlının denizde yaşadığına dair açık deliller ortaya çıkardı

242 milyon önce yaşayan Tanystropheus'un boynunun uzunluğu yaklaşık 6 metre (Field Doğa Tarihi Müzesi)

Bilim insanları, 242 milyon yıllık sürüngenin gövdesinin üç katı uzunluktaki boyunla nasıl hareket edebildiği bilmecesine okyanusta yaşadığını keşfederek çözüm getirdi.

Tanystropheus cinsi altında sınıflandırılan canlının fosili, 1852'de ilk kez keşfedilmesinden bu yana, bu hayvanın boynunun ağırlığını nasıl taşıyabildiğini çözmeyi başaramayan paleontologların kafasını kurcalıyordu.

Araştırmacılar, canlının "tuhaf gövdenin o ya da bu şekilde duruma açıklık kazandırmadığını" ifade etti ve zürafa benzeri boynu karada mı yoksa okyanusta mı yaşadığı konusunda bilim insanlarını kararsız bıraktı.

Zürih Üniversitesi'nde gerçekleştirilen yeni bir araştırma, sürüngenin kafatasını yeniden yaptı ve "suda yaşadığına yönelik çok açık bir takım adaptasyonları" açığa çıkararak bilmeceyi çözdü.

Şikago'daki Field Doğa Tarihi Müzesi'nin paleontologlarından ve yeni çalışmanın yazarlarından Olivier Rieppel şunları söyledi: "Bu boyun, karasal bir çevrede anlam ifade etmiyor. Beraberinde taşımak için tam anlamıyla işlevsiz bir yapı."

Rieppel canlıyı "çok ama çok uzun boyunlu bodur bir timsah" olarak tarif etti.

Görüntüleme, 6 metrelik sürüngenin burun deliklerinin burnunun tepesinde bulunduğunu ve kavisli, kenetlenmiş dişlere sahip olduğunu gösterdi. Bu iki bulgu da bir hayvanın suda avlanmış olduğuna işaret ediyor.

Çalışmanın başyazarı, İsviçre'deki Zürih Üniversitesi'nden paleontolog Stephan Spiekman şunları ifade etti:

Muhtemelen küçük kafasını ve uzun boynunu, bulanık suda saklı kalmak ve avına gizlice yaklaşmak için kullanarak avlanıyordu.

Tanystropheus fosilleri, İsviçre'yle İtalya arasındaki sınırda keşfedildi.

Bilim insanları bu alanın yakınında, farklı bir tür mü yoksa aynı türün yavruları mı olduğunu merak etmelerine yol açan, benzer görünümlü ancak boyu sadece 1,2 metre olan bir canlının fosillerini de keşfetti. Analizler tamamen olgunlaşmış olduklarını ve bu nedenle farklı bir tür olduklarını ortaya çıkardı.

İskoçya Ulusal Müzeleri'nde Doğa Bilimleri Bölümü'nün başında bulunan ve makalenin yazarlarından Nick Fraser şunları söyledi:

Yaklaşık 240 milyon yıl önce Tetis Okyanusu'nun kıyı sularında yan yana yaşamış ve yüzmüş, bu tuhaf uzun boyuna sahip sürüngenlerin birbirinden son derece farklı iki türünün bulunduğunu keşfetmek çok büyük öneme sahip.

Spiekman sözlerine şunları ekledi: "Bu iki yakın akraba tür aynı çevrede farklı yiyecek kaynaklarını kullanarak evrimleşti."

Paleontolog, küçük tür muhtemelen karides gibi ufak kabuklu canlıları yerken büyük türün balık ve kalamarla beslenmiş olması gerektiğini açıkladı: "Bu gerçekten dikkate değer çünkü Tanystropheus'un garip boynunun bir zürafanın boynu gibi tek bir görev için özelleşmiş olmasını bekliyorduk. Ancak aslında birkaç yaşam tarzına imkan tanıdı. Bu da bu hayvana bakış açımızı tamamen değiştirdi."

*İçerik orijinal haline bağlı kalınarak çevrilmiştir. Independent Türkçe'nin editöryal politikasını yansıtmayabilir.