Yapay zeka insanlığı yanıltabilir: Uzaylıları bulduğumuzu sanabiliriz

Araştırmacılar yine de yapay zekanın insanlığın fark edemeyeceği "teknoloji izlerini" saptamakta kullanışlı olabileceğini ekliyor

Bazıları ilk başta cüce gezegen Ceres üzerindeki krateri Dünya dışı bir medeniyetin olası kanıtı olarak düşünmüştü (NASA/JPL-CALTECH/UCLA/MPS/DLR/IDA)

Araştırmacılar yapay zekanın bizi olası bir uzaylı yaşam bulduğumuzu düşündürecek şekilde kandırabileceği konusunda uyardı.

Yeni bir araştırma bilgisayarların da şekilleri Dünya dışı medeniyetlerin kanıtı şeklinde tanımlama eğiliminde olabileceğini ve ardından insanları da bunların gerçek olduğuna inanmaya yönlendirebileceğini gösterdi.

Yapay zeka, Dünya dışı zeka arayışlarında devrimsel nitelikteki teknolojilerden biri. Çünkü  "teknoloji izlerini" veya Dünya dışı yaşam belirtilerini saptamak üzere devasa miktardaki görüntüyü sınıflandırmakta kullanılıyor.

Ancak yeni bir çalışma, aslında yabancı gezegenlerde anlamsız ya da kazara ortaya çıkmış yapıları bulan yapay zekanın saptadığı olası keşifler nedeniyle insanların heyecana kapılabileceğini gösteriyor.

Yeni araştırmada cüce gezegen Ceres yüzeyinde bulunan ve keşfedildiği ilk zamanlarda Dünya dışı zeka arayan araştırmacıları heyecanlandırmış belirli bir oluşum kullanıldı. Mars ve Jüpiter gezegenleri arasındaki asteroit kuşağında yer alan bu küçük gök cismi, astronomlar yüzeyinde parlayan ışıkları saptadığında çılgın fikirlerin odağına oturmuştu.

NASA'nın Dawn uzay misyonu cüce gezegeni yeterince yakından görüntüleyene ve bu ışıkların aslında volkanik buz ve tuz salımının bir sonucu olduğunu gösterene kadar bu fikirler devam etti.

Ceres'in yüzeyinde daha büyük üçgen biçimindeki bir oluşumun içinde kare biçiminde bir yapı yer alıyor ve bilinçli olarak inşa edilmiş gibi gözüküyor.  Her ne kadar görüntüsü büyük ihtimalle yüzeydeki ışık ve gölgelerin bir eseri olsa da, Occator isimli bu kraterin keşfi, bazı kişilerin bunun Dünya dışı bir medeniyet tarafından inşa edildiği fikrini ortaya atmasına yol açmıştı.

Cadiz Üniversitesi'nden bilim insanlarının gerçekleştirdiği ve hakemli astronomi yayını Acta Astronautica'da yayımlanan yeni bir çalışmada, katılımcılara cüce gezegenin yüzeyindeki bu gizemli oluşumlardan biri gösterildi. Deneye katılanlardan gördükleri şeyi tarif etmeleri istendi, pek çok kişi oluşumun sıradışılığına işaret etti.

Ardından bilim insanları aynı deneyi resimlerdeki kare ve üçgenleri tespit etmek üzere eğitilmiş bir yapay zeka sisteminde tekrarladı. Yapay zeka da bu oluşumları saptadı ve bu bir kez gerçekleşince ardından katılımcılar da yapay zekanın saptadığı şekilleri gördüklerini söylemeye başladı.

Araştırmanın öncülüğünü yapan nöropsikolog Gabriel G. De la Torre, şunları söyledi:

Hem insanlar hem de yapay zeka görsellerdeki kare yapıyı saptadı ancak yapay zeka aynı zamanda bir üçgen de tanımladı. "Ve bu üçgen seçeneği insanlara gösterildiğinde, bunu gördüğünü öne süren kişilerin oranında kayda değer bir artış yaşandı.

Araştırmacılar, bu çalışmanın Dünya dışı medeniyetlerin peşine düşen ve "kafamızı karıştırabilecek ve bize olanaksız ya da yanlış şeyleri saptadığını söyleyebilecek" yapay zekayı kullananlar için bir uyarı niteliğinde olduğunu ifade etti. De la Torre, diğer yandan yapay zekanın insanlığın asla fark edemeyeceği yapıları belirlemeye yardım edebileceğini de sözlerini ekledi.

*İçerik orijinal haline bağlı kalınarak çevrilmiştir. Independent Türkçe'nin editöryal politikasını yansıtmayabilir.