Bilim insanları “astrofiziğin en eski sorusunu” cevaplamaya çok yaklaştı

Astronomlar, Newton’ın üç cisim problemini cevaplamada önemli bir adım attı

(Pikrepo)

Newton’ın hareket yasalarını ortaya koymasından bu yana 350 yıl geçti. Bu yasalar, Güneş Sistemimizi ve daha geniş bir örnekte, bir cisim ve ona etki eden kuvvetler arasındaki ilişkiyi anlamak için temel oluşturdu.

Ancak aynı yasalar, bilim insanlarının yüzyıllardır çözemediği bir bilmeceyi de yarattı: 3 cisim problemi.

İki cisim (ya da farklı boyut ve mesafelerdeki üç cisim) bir merkez noktanın etrafındaki yörüngede dönüyorsa hareketlerini, Newton yasalarıyla hesaplamak zor değil. Ancak benzer boyutlarda ve uzaklıklardaki üç cisim söz konusu olduğunda bir güç mücadelesi başlıyor ve tüm sistem kaosa dönüyor. Bu durumda cisimlerin hareketini düzenli denklemlerle açıklamak mümkün olmuyor.

Ancak Eurekalert’te yer alan habere göre, uluslararası bir astronom ekibi, bu bilmecenin çözümüne dair önemli bir adım attı.

Kudüs İbrani Üniversitesi’nin Racah Fizik Enstitüsü’nden Dr. Nicholas Stone’un liderliğindeki ekip bulgularını, hakemli bilimsel yayın Nature’ın son sayısında yayımladı.

Son iki yüz yılda yapılan çalışmaları gözden geçiren astrofizikçiler, şu fikirden yola çıktı: Üç cisimli sistemler nihayetinde üçüncüyü dışarı atar ve kalan iki cisim arasında istikrarlı bir ilişki oluşur.

İşte bu ilişki, söz konusu çalışmanın odak noktasını oluşturdu. Araştırmacılar, kaotik davranışı bir engel olarak görmek yerine, o cisimlerin hareketlerini tahmin etmek için geleneksel matematiği kullandı.

Stone, “Cisimlerin gerçek hareketinin bilgisayar modellemeleriyle tahminlerimizi karşılaştırdığımızda, yüksek hassasiyet tespit ettik” dedi.

Science Alert’e göre bu yeni çözüm, kalan iki cismin yeni kararlı senaryolarda nasıl davranacağının anlaşılmasını sağlıyor. Ve bunu anlamak, “astrofizikteki en eski soruyu” cevaplamak isteyen bilim insanları için çok önemli olabilir.

Dr. Stone bunu şöyle açıkladı:

Birbirine yörüngelenmiş üç kara delik düşünün. Yörüngeleri mutlaka dengesiz hale gelecek ve biri, sistemden atılacak. Sistemde kalan iki kara delik arasındaki ilişkiye hala büyük ilgi duyuyoruz.

Independent Türkçe için derleyen: Çağla Üren